Kiedy prawie trzy lata temu odpalałam pierwszy raz Bloggera, nie miałam zielonego pojęcia co robię. Wiedziałam, że blogi są fajne, wiedziałam, że można je pisać, że wrzuca się notki i ktoś to czyta. I tyle.
Od tamtej pory zmieniło się nie tylko moje obycie w blogosferze, ale przede ona sama. Blogi dawno przestały być pamiętnikami i stały się czymś czemu bliżej do czasopisma. Są potężnymi, a jednocześnie niekoniecznie skomplikowanymi, narzędziami marketingowymi, które (jeśli tylko chcemy) mogą nie tylko służyć nam w biznesie, ale nawet być biznesem samym w sobie.
Dziś zajmiemy się tylko pierwszym przypadkiem, gdy blog może służyć reklamowaniu biznesu, który już prowadzimy, natomiast drugi wątek nie przepadnie. Dajcie tylko znać jakie jego aspekty Was interesują najbardziej!
Inne posty, które mogą Cię zainteresować:
Dlaczego Twój biznes potrzebuje bloga?
Jak przekształcić hobby w dochodowy biznes?
Prowadzisz biznes? Oto dlaczego warto rozważyć założenie bloga!
Wydaje Ci się, że jesteś byt poważny na bloga? Do twojego biznesu nijak on nie pasuje? Szkoda Ci czasu na jego prowadzenie?
Daj sobie szansę, schowaj stereotypowe myślenie do kieszeni i pozwól, że pokażę Ci kilka niesamowitych korzyści jakie daje blogowanie w biznesie!
Nawiązujesz kontakt
Ty i Twoja firma przestajecie być instytucją, maszyną, czymś niedostępnym. Zaczynacie dialog z potencjalnym klientem. Przez blog mówisz do czytelnika wprost o rzeczach, które mogą go zaciekawić. Nawiązujesz cenną więź (którą możesz później zmonetyzować)!
Poza tym, pisząc blog na określony temat, związany z Twoją działalnością biznesową, przyciągasz dokładnie te osoby, które są zainteresowane tematem. Zbierasz grupę idealnych potencjalnych klientów!
Wychodzisz do klienta
Blogi doskonale pozycjonują się w wyszukiwarkach i są w tej materii kompletnym przeciwieństwem stron-wizytówek. Jedynym ograniczeniem dla treści jaką na nim zamieścisz, jest Twoja wyobraźnia.
Tworząc odpowiednie posty (teksty, zdjęcia, porównania, recenzje) jesteś w stanie wypozycjonować swój blog na wiele haseł, przez co dramatycznie zwiększasz szanse na zdobycie właściwego klienta. Można powiedzieć, że wychodzisz, by spotkać go wpół drogi!
Zobacz też: 28 miejsc, w których znajdziesz swoich (również pierwszych!) klientów
Rozwijasz się
Na samym początku, blogi były tworzone jako „internetowe pamiętniki” i co prawda dziś bardziej przypominają portale, to jednak trochę z funkcji notowania przeszłości im pozostało. Dzięki blogowi możesz zaobserwować jak twoja firma się rozwija!
Niezależnie od rodzaju postów jakie wybierzesz, kiedy wrócisz do nich po kilku miesiącach, zobaczysz postęp – być może w języku jaki stosujesz w komunikacji z klientem, być może w stosowaniu social mediów, a być może nawet w ofercie (bo otrzymasz wartościowy feedback w komentarzach – czego potrzebują Twoi potencjalni klienci!).
Zobacz też: Teksty na Twoją stronę WWW – Jakie są? Jak je napisać? Na co zwrócić uwagę?
Zyskujesz na wiarygodności
Dajesz się poznać, mówisz do czytelników, subskrybują Twoje posty, wracają i tak się poznajecie. Pokazujesz im jak Ty i Twoja firma działacie, co potraficie, czego dokonaliście, jakie macie plany.
Czytelnicy Cię znają i nie maja powodu, by Ci nie wierzyć!
Zbierasz potencjalnych klientów „na zapas”
Stronę wizytówkę odwiedzają tylko osoby, które potrzebują Twojej firmy w tej chwili. Blogi odwiedzają różni ludzie, czasem nawet niebiorący pod uwagę skorzystania z Twoich usług, czy kupienia od Ciebie produktów. Ale nie wcale… tylko w tej chwili!
Jeśli dasz się zapamiętać to gdy tylko będą potrzebowali czegoś z Twojej branży, wrócą do Ciebie, bo będziesz ich zaufanym kontaktem!
Zwiększasz szansę bycie poleconym
W odniesieniu do punktu poprzedniego: nawet jeśli czytelnik nie potrzebuje Twojego produktu czy usługi, ale dasz się zapamiętać, to gdy tylko ktoś z jego znajomych będzie potrzebował czegoś z Twojej oferty – masz duże szanse na bycie poleconym. Jeszcze raz, przewija się tutaj słowo klucz – zaufanie!
Masz zasięg
Blog, jeśli tylko jest ciekawy, potrafi osiągać bardzo duży zasięg i to bez płatnej reklamy!
Dużo bardziej prawdopodobne jest też, że treści, które tworzysz, rozprzestrzenią się wirusowo – przy zwykłej stronie praktycznie nie ma na to szans!
Niewielki nakład czasu
Blog możesz tworzyć w wolnych chwilach. Każdy, nawet najmniejszy wkład włożonego w niego czasu, może zaprocentować.
Dajesz, a nie bierzesz
To jedna z podstawowych zasad przy tworzeniu blogów. Dajesz treści, porady, rozrywkę. I nic nie bierzesz w zamian!
Plus jest taki, że wszystko co dasz, wraca do Ciebie w postaci ruchu potencjalnych klientów.
Dodatkowe możliwości zarabiania na blogu
Masz na to tyle szans, ile pomysłów!
Możesz poszerzyć ofertę o produkty online. Z łatwością możesz uprawiać na blogu np. cross-selling (wchodzić we współpracę ze sprzedawcami czy usługodawcami, których grupa docelowa jest podobna do Twojej, a jednocześnie nie są Twoją konkurencją – wręcz przeciwnie Wasze produkty się uzupełniają) i dodatkowo zarabiać na czytelnikach, którzy Cię odwiedzają. Możesz przy pomocy programów afiliacyjnych polecać produkty pokrewne, w zamian za prowizję od sprzedaży. I tak dalej… :)
Informacje zwrotne
Masz ochotę przetestować nową usługę? Proszę bardzo – zaproponuj ją czytelnikom! Chcesz przeprowadzić testy nowego produktu? Pogadać z potencjalnymi klientami o oczekiwaniach? Nie ma problemu!
Blogi mają to do siebie, że komunikacja na nich jest dwustronna – możesz swobodnie nawiązać kontakt z czytelnikami, a oni z przyjemnością udzielą Ci cennych informacji, których uzyskanie przez agencję marketingową kosztowałoby Cię sporą sumkę pieniędzy!
Zobacz też: Jak założyć stronę www/bloga!
Mam nadzieję, że nie muszę Cię bardziej przekonywać do tego, że posiadanie bloga firmowego to doskonały pomysł! Co więcej – obecnie granica pomiędzy blogiem firmowym, a blogiem, który zarabia jest bardzo płynna, tak bardzo, że nigdy nie wiesz, czy przypadkiem obecnośc online nie przyniesie Ci większych przychodów niż dotychczasowa działalność!
Dzisiejszy temat to temat rzeka, szczególnie jeśli przychodzi do jego ekonomicznych aspektów…
Dajcie znać czy jesteście zainteresowani jego zgłębianiem i czy macie jakieś pytania, na które mogę odpowiedzieć w przyszłych postach dotyczących blogowania!
Zdjęcie główne: Natalia Wiśniewska nataliaphotography.net
Bardzo dobry tekst. Myślę, że tworzenie unikalnych, interesujących treści dla naszych klientów (czy potencjalnych klientów) zawsze jest rewelacyjnym sposobem na rozwijanie biznesu. Podkreśliłabym te dwie rzeczy, o których napisałaś: kreowanie wizerunku profesjonalisty – eksperta, który zna się na tym, co robi oraz dawanie. Daje to rewelacyjne połączenie: wchodząc na naszą stronę internauta nie tylko dostaje w twarz rewelacyjną ofertą czy opisem działalności, który oczywiście próbuje go przekonać, że jesteśmy najlepsi na świecie. Otrzymuje ZA DARMO treść, która w jakiś sposób rozwiązuje jego problemy, pomaga mu w życiu. I nie musi wcale do tego korzystać z naszych usług- ta treść jest… Czytaj więcej »
Blog to rzeczywiście świetny sposób na budowanie wizerunku eksperta. Jak również sposób na budowanie więzi z potencjalnymi klientami. Jeżeli będą nas lubili, szanowali i staniemy się dla nich autorytetem, gdy tylko będą potrzebowali usług lub produktu, który oferujemy na pewno zwrócą się do nas.
Bardzo chętnie przeczytam kolejne wpisy na ten temat. Masz duże doświadczenia w tym temacie więc możesz odkryjesz przed nami jakie korzyści przyniósł Ci blog.
Super post Kasiu, co do tego niewielkiego nakladu czasu na prowadzenie bloga to bym polemizowala, ale pod reszta podpisuje sie rekoma i nogami i serdecznie pozdrawiam beata
Może mogłam to inaczej sformułować… W każdym razie chodziło mi o to, że nieważne jak dużo (czy mało) czasu włożysz w blog, zawsze on zaprocentuje – czasem tylko mniej lub wolniej :)
Mam podobne przekonanie i też m. in. dlatego zdecydowałam się na prowadzenie swojego bloga :)
Właśnie po wielu miesiącach rozmyślania nad blogiem zaczęłam bardziej podchodzić do niego, że to moja marka i muszę się pokazać. Zaczynam coraz lepiej widzieć jaki on daje fajny kontakt z ludźmi, może i przyszłymi klientami.
Pięknie wypunktowałaś wszystko co blog niesie z sobą najlepszego. :) Coraz więcej przecież mówi się, że blogi umierają, nadchodzi era youtube. Mi się wydaje, że blogi mają się w Polsce coraz lepiej i ta tendencja się nie zmienia:)
Kasiu, świetny post. Zgadzam się ze wszystkim co jest w nim opisane. Blog jest idealnym narzędziem do zdobywania i zjednywania sobie Klientów – dzięki niemu budujemy wspomniane zaufanie a przede wszystkim możemy dowiedzieć się czego Klienci od nas oczekują i przełożyć to na obopólne korzyści :).
Pozdrawiam Cię serdecznie
Bardzo dobry tekst. Cały czas kotłuje mi się w głowie czy strona www czy blog? Mam ochotę na blog ….ale właśnie…czy to wygląda dość profesjonalnie? czy blog nie zaszufladkuje mnie i mojej firmy w jakiś negatywny sposób? i czy będę miała tyle pomysłów, żeby utrzymać blog? oj dużo tych czy…..
Hej Dorota! Jeśli masz biznes i potrzebujesz przede wszystkim dla niego strony internetowej, ale nad blogiem też się zastanawiasz, proponuję iść dokładnie tą kolejnością. Najpierw zrobic stronę, a później “doczepić” do niej blog, którego celem będzie promocja strony. Będziesz go mogła wtedy prowadzić w swoim tempie, a jednocześnie każda odwiedzająca go osoba zapozna się z Twoim biznesem/Twoja marką, bo stronę będziesz miała juz gotową! :)
Strona internetowa w pierwszej kolejności, do niej blog + Social Media.
Poznajesz ludzi, dla których stajesz się autentyczny, a przez to godny zaufania :)
Kasiu, dziękuję za ten wartościowy tekst :) Mam pytanie. Rozpoczynam działać w tematyce rękodzieła (produkty dla dzieci), chciałabym otworzyć sklep internetowy oraz rozpocząć pisać bloga. Mam wykupioną domenę pod którą widziałabym sklep. I teraz co z blogiem? czy ma być jedną z zakładek sklepu www? Czyli ścieżka miałaby wyglądać tak: “docelowadomena”/blog? Czy blog miałby być osobną stroną? Problem jeszcze w tym, że z tymi produktami to dopiero początek tak więc też póki co nie będzie za dużo do sprzedaży…
Na koniec, polecam jeszcze ten artykuł!
http://www.rp.pl/Podatek-do…
Kasia a czy warto założyć bloga już teraz, jeśli otwarcie biznesu planuję na mniej więcej za rok (po zdobyciu uprawnień)?
[…] Dlaczego Twój biznes potrzebuje bloga? […]
[…] Dlaczego Twój biznes potrzebuje bloga? […]
[…] Dlaczego Twój biznes potrzebuje bloga? […]
Kasiu bardzo dobry tekst, po głowie chodzą mi nowe biznesy i masz rację zamiast skupiać się na “dużych planach” warto odpalić blog i pisać o tym, o czym lubimy :) Pozdrowienia
[…] Dlaczego Twój biznes potrzebuje bloga? […]