* post gościnny przygotowany przez specjalistów z firmy Comper.
Każdy z nas słyszał kiedyś to pojęcie. Zakładając przedsiębiorstwo lub je prowadząc powinno przeprowadzić się analizę rynku, by mieć większe szanse na sukces. Nikt nie mówił, że będzie łatwo, a sama analiza, choć nieskomplikowana, ma wiele części składowych, którym powinno się bliżej przyjrzeć nim podejmie się decyzje o powołaniu do życia własnej firmy lub o dokonaniu zmian.
Definicja
Mówiąc najprościej, analiza rynku ma na celu przeprowadzenia badania, które ma ocenić na ile dany rynek jest atrakcyjnym polem do inwestycji. Podczas takiej analizy bierze się również pod uwagę obiektywną ocenę mocnych i słabych stron danego przedsiębiorstwa oraz odpowiadające im możliwości i zagrożenia.
Analiza rynku składa się z kilku bardzo ważnych składników:
- ocena wielkości rynku (zarówno zastanej, jak i w przyszłej perspektywie),
- szybkość rozwoju danego rynku,
- opłacalność,
- szacowanie kosztów niezbędnych do stania się częścią danej branży,
- sposoby sprzedaży dóbr i usług,
- aktualne skłonności konsumentów,
- poznanie wyznaczników sukcesu.
Wielkość rynku
Ocenę tej zmiennej przeprowadza się bazując na liczbach ukazujących wielkość aktualnie prowadzonej sprzedaży oraz obiektywnej ocenie potencjalnych zysków w przyszłości.
By analiza była jak najbardziej dokładna dane do niej powinno się uzyskiwać od źródeł posiadających duży stopień pewności informacji, jak np. dane rządowe, informacje zwrotne od organizacji zajmujących się handlem, zestawienia finansowe oraz dane zwrotne od klientów.
[sociallocker]Tempo rozwoju
Jednym z ważniejszych źródeł pomagającym przy ocenie szybkości rozwoju rynku są wszelkie dane historyczne. Jest to jednak metoda pozwalająca na uzyskanie jedynie ogólnej i początkowej oceny, bez uwzględnienia zmian na rynku oraz nieprzewidzianych zwrotów zdarzeń. O wiele lepsze efekty można uzyskać analizując demografię oraz amplitudę sprzedaży danej usługi lub produktu. W ten oto sposób uzyskujemy większy komfort i łatwość w przygotowaniu się na wahania na rynku.
Rentowność
Poziom ten zależy oczywiście od danej firmy oraz jej możliwości, jednak analiza na tym polu jest bardzo przydatna podczas oceny trudności utrzymania wypracowanej pozycji. Do tego celu można wykorzystać dane na temat średniej wartości potencjalnych zysków. Bierze się tu pod uwagę takie szczegóły, jak np. siła przetargowa po stronie dostawcy i nabywcy, zagrożenie powstania innych podobnych firm, szansa na podrobienie oferty usługowo-produktowej, poziom aktualnej rywalizacji na rynku.
Koszty
W gospodarce wolnorynkowej struktura kosztów inwestycji jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o sukcesie przedsiębiorstwa. Dane uzyskane z takiej analizy mogą stanowić dobry fundament dla opracowania skutecznej strategii. Dzięki temu lepiej rozumiemy zalety konkurencji i możemy odpowiednio wcześnie na nie zareagować własnym zbiorem własności dodanych.
Dystrybucja
Podczas przeprowadzania analizy rynku niezwykle istotne są cechy systemu dystrybucji. Ich prawidłowe rozpoznanie i wykorzystanie może skutkować dużym wzrostem szans na osiągnięcie sukcesu w branży.
Do podstawowych kryteriów oceny należą tu:
- kanały dystrybucji już istniejące,
- tendencje i nowości w dziedzinie dystrybucji, które mogą stać się w przyszłości fundamentem przewagi nad konkurencją,
- budowa kanałów dystrybucji.
Trendy na rynku
Z czasem rynek się zmienia, a obecnie jest to o wiele bardziej widoczne niż kiedyś. Przyszłość może kryć w sobie tyle samo zagrożeń co możliwości. Warto przeanalizować więc trendy rynkowe i na podstawie uzyskanych danych spróbować ocenić czy wymagane są zmiany i jeśli tak, to jakiego typu.
Przykładami, którymi specjaliści kierują się najczęściej w swojej ocenie są tu:
- wahania wrażliwości cenowej,
- potrzeba różnorodności,
- stopień zapotrzebowania na usługi dodatkowe, czy też wsparcie ze strony producenta.
A teraz sukces!
Nie da się przedstawić jednego, pewnego zbioru czynników mogących pomóc w osiągnięciu sukcesu. Na rynku dokonują się zmiany i postawienie na niewłaściwą kartę (choćby była innowacyjna) nie daje gwarancji wygranej. Wydaje się więc, że sukces to przede wszystkim dobre relacje z klientami, wzbogacone dobrymi decyzjami i trafnym konstruowaniem swojej oferty, która zaspokoi potrzeby konsumentów.
[/sociallocker]Dziękuję bardzo firmie Comper za współpracę merytoryczną!
Jeśli i Ty masz do przekazania czytelnikom The Owner & Co. coś ważnego i chciałbyś opublikować na blogu post gościnny – napisz do mnie na adres catherine@theowner.co!
[…] https://kasiapszonicka.pl/2015/04/analiza-rynku-podstawowe-informacje/ […]
Bardzo fajnie wypunktowaliście podstawowe informacje odnośnie analizy rynku.