Marketing na Facebooku to dla mnie trochę czarna magia. Nie mam jednak wyjścia, muszę się go uczyć. Bo Facebook potrafi być tak dobrym źródłem ruchu na stronę www, że zaniedbywanie go jest głupotą. Co więcej, głupotą, którą kiedyś praktykowałam…
Jeśli znacie mój blog od dłuższego czasu i zaglądaliście wcześniej na jego fanpage, pewnie pamiętacie, że publikowałam na nim głównie 1 (słownie: jeden!) rodzaj postów: linki do nowych artykułów. Efekt tego był marny: mały przyrost nowych fanów i słaby rozwój bloga. Bo skoro fanpage taki nudny to nudny jest też prowadzący i pewnie ma równie nudny blog.
Identycznie sprawa wygląda przy prowadzeniu fanpejdża firmowego. Może on dać duży ruch na Twoją stronę firmową i może wygenerować sprzedaż, ale musi być fajnie prowadzony, najlepiej w sposób odpowiadający charakterowi Twojej marki.
To teraz przechodząc do konkretów – fajnie prowadzony czyli jak? Jakie treści na nim umieszczać? W jakiej formie?
Na te i kilka innych pytań odpowie Wam dziś mój gość Ula Phelep – założycielka facebookowej grupy “Biznes, blogowanie i marketing dla kreatywnych kobiet“, która w ciągu kilku miesięcy stała się hitem, centrum wymiany najbardziej wartościowych myśli i porad na te tematy. Ula prowadzi zarówno swój fanpage, jak i grupę, w sposób bardzo kreatywny. Korzysta z wielu rodzajów postów, testuje je i dzieli się tymi doświadczeniami z czytelnikami.
Poprosiłam ją, by pokazała Wam kilka rodzajów postów, które są najskuteczniejsze i które zdecydowanie warto stosować rozwijając swój biznes na Facebooku. Na koniec ma też dla Was prezent-niespodziankę – warto do niego dotrwać :) Oddaję głos Uli!
6 najbardziej angażujących postów na Facebooku, dla małego biznesu
Założyłeś fan-page na Facebooku dla Twojej działalności biznesowej, wstawiłeś tam piękny baner i zdjęcie profilu oraz zacząłeś wrzucać posty promocyjne dla produktów lub usług. Mija tydzień, miesiąc, nawet kilka miesięcy, a na twoim fan-page słychać tylko świst wiatru (taka metafora) – nic tam nie dzieje się. Ludzie nie klikają w „Lubię to”, nie zostawiają komentarzy, nie chcą udostępniać postów. Co się dzieje??
Czy znasz tę sytuację? I ja tam byłam.
Po kilku latach intensywnej pracy z moimi fan-page, których miałam kilka na Facebooku, dziś wiem, czego pragnie publika, jakie posty przynoszą największe emocje, a tym samym budują zaangażowanie, dostarczają lajków i komentarzy. Nie są to w ¾ wpisy promocyjne – wręcz przeciwnie…
Przedstawię ci to na podstawie poniższej listy sześciu najbardziej angażujących postów na Facebooku.
Oto one:
1. Publikuj cytaty – Ludzie je lubią, a wpisy te nie wymagają dużego nakładu pracy. Wyszukaj naprawdę świetne i oryginalne cytaty, które wywołają wiele emocji. Cytaty motywują, inspirują, edukują, ale muszą też odpowiadać oczekiwaniom publiki. Stwórz je w formie obrazka (np. za pomocą programu Canva, czy Picmonkey) i nie zapomnij dodać loga Twojego biznesu/bloga – kiedy bowiem post taki zostanie udostępniony, czy polubiony, inne osoby zobaczą go i zachęcone zajrzą na Twoją stronę.
2. Podaruj bezpłatny prezent – taki prezent z pewnością miło zaskoczy Twoją publikę, bo kto z nas nie lubi otrzymania czegoś darmowego. Pomyśl jednak, by była to rzecz dająca wartość fanom. Przykłady:
· Checklista
· Planer do wydrukowania
· Darmowa konsultacja
· Rozmowa przez Skype z kilkoma osobami (idealnymi klientami lub czytelnikami)
· Mini-kurs
3. Dziel się wartościowymi linkami z innych stron– nikt nie kliknie w link, który, po pierwsze: nie interesuje go (oznacza to, że link musi być związany z przedstawianą przez ciebie na fan-page treścią, jak i z charakterem Twojego biznesu, czy bloga), a po drugie: w link, który nie daje odpowiedzi na stawiane przez publikę pytania, nie rozwiązuje ich problemów (dlatego na przykład, jeśli wstawiasz link do posta blogowego, ten post musi być wartościowy, jeśli wstawiasz jakiś link do szkolenia, artykułu, czy produktu, który cię inspiruje, musi on również znaleźć zainteresowanie u Twoich fanów).
4. Publikuj porady eksperckie – porady (zwłaszcza w formie obrazu) to dobra metoda nie tylko na edukację Twojej publiki oraz na zwiększenie zaangażowania fan-page, ale przede wszystkim, na ukazanie ciebie, jako eksperta z danej dziedziny.
5. Publikuj świetne zdjęcia – piękne i oryginalne zdjęcie zawsze przyciągnie większą uwagę niż sam tekst. To, co działa jeszcze mocniej, to znajdujący się na zdjęciu tytuł do danego tematu, czy do postu na blogu.
6. Promocje i zniżki tylko dla fanów strony – zaoferuj fanom wyjątkową zniżkę na Twoje produkty/usługi w podziękowaniu za ich lojalność wobec fan-page. Użyj obrazu do przedstawienia danej promocji – zdjęcia szybciej przyciągają uwagę i są częściej udostępniane.
I pamiętaj: publikuj regularnie – przynajmniej raz dziennie na fan-page!
Więcej pomysłów na posty tworzące zaangażowanie na Facebooku, znajdziesz w bezpłatnym dokumencie, który dla Ciebie przygotowałam: „30 zabójczych idei na posty – Facebook”, który ściągniesz klikając w ten link.
[…] 6 najbardziej angażujących postów na Facebooku dla małego biznesu – uwierzycie, że nie mam jeszcze „Fejsa”? Serio, po czterech miesiącach blogowania nie mam konta na Facebooku. Ten wpis Kasi powędrował od razu do zakładek, muszę się w końcu za to zabrać. […]
Fajnie to zebrałaś Kasiu. Niedługo ruszam ze sklepem i warto się podszkolić w tych wszystkich technikach kierowanych “do małych biznesów” właśnie. Mam to szczęście, że od niemal 2 lat prowadzę fanpage blogowe i trochę doświadczenia już złapałam.
Ok . mam już 30 zabójczych idei, dzięki Kasia:)
Z cytatami to obecnie trzeba bardzo ostrożnie. Owszem angażują ale w bardzo specyficznej grupie odbiorców.
Powiem że raczej we wszystkich – sprawdzone! :)
Ula, to by było zbyt piękne a nasza praca zbyt prosta gdyby wystarczył dobry cytat na ładnym zdjęciu w każdej branży :).
Ale i tak miło, że cytaty wciąż działają w wielu grupach (z resztą znamy to z kilku przykładów z życia). Ciekawe tylko kiedy się znudzą? :)
Myślę, że ze wszystkim trzeba ostrożnie. Nie ma sensu kopiować rozwiązań jeden do jednego, bo nigdy nie wiadomo co się u nas sprawdzi. Trzeba znać swoją publiczność (albo sobie ją chociaż dobrze wyobrażać) i testować, testować, testować :)
Niestety u mnie to się nie sprawdza. Im bardziej się staram, tym bardziej facebook robi mi na złość :( Gdyby nie to że udzielam się w innej jeszcze grupie, to bez niej lajki mogę policzyć na palcach jednej ręki. Komentarze są sporadyczne, a o udostępnieniach nie wspomnę nawet.
pozdrawiam serdecznie!
Uważam, że jak na ta ilość lajków, to posiadasz sporo komentarzy i polubień postów (ja miałam ich może ze 2, a komentarzy 0). Z drugiej strony nie publikujesz zbyt często, a posty w większości sa promocyjne. Zastosuj przykłady z mojej listy, a zobaczysz, że fan-page ruszy z kopyta. ;) Pozdrawiam
Ula, cały czas się stosuję do Twoich wskazówek. Posty publikuję codziennie, i to nawet dwa razy, więc wydaje mi się, że to jest często, zastanawiam się czy nie za często?
Bardzo wartościowy artykuł, chociaż mnie akurat bardziej przyda się do bloga, niż do fanpejdża firmowego, na który nadają się chyba tylko porady eksperckie i cytaty. Ale w sumie on i tak jest mało żywotny :(
Porady są świetne :) Ja właśnie przymierzam się do publikowania cytatów. Jedno co mnie denerwuje to to, że Facebook tnie zasięgi jak wściekły. A im więcej ludzi lubi fanpage, tym mniej widzi moje posty :(
Myślę, że to nie do końca jest tak, że to Fb tnie zasięgi – po prostu słabe posty nie wytrzymują konkurencji lepszych. A naturalną rzeczą jest, że Fb nie może wyświetlać wszystkich, więc zostają te ciekawsze.
Trzeba się z tym pogodzić i działać mimo to :) Nie ma co się na Facebooka obrażać za zasięgi, bo naprawdę przy dobrze napisanym poście można osiągnąć liczbę fanów lub nawet więcej.
A ja się nie obrażam :) Tak wynika po prostu z moich obserwacji, ale może faktycznie przyczyna leży gdzie indziej.
Sama obserwacja jest w 100% słuszna :) Faktycznie im więcej fanów tym trudniej docierać do większości z nich. Ale są na to sposoby – trzeba się starać i najzwyczajniej w świecie konkurować o swoje miejsce na czyjejś tablicy ;)
Super! Sama zauważam, że dobre zdjęcie i cytat (dopiero zaczęłam je praktykować od niedawna) świetnie się sprawdzają :-))
Super pomocny wpis, na pewno potestuję kilka “trikow”. Dzieki ;)
Jak zawsze bardzo dobry artykuł, na pewno przydadzą mi się takie informacje.
Mam tylko pytanie, prowadzę świeży jeszcze blog na bloggerze, nie wiem czy jest sens promowania go na facebooku? Jeśli tak to w jakim kierunku iść? w sensie co wybrać kiedy chcę stworzyć stronę na FB? Tworzyć to jako firma lub miejsce czy marka i produkt? Jestem nowicjuszem więc wolę się najpierw popytać co i jak :)
Mirku, moim zdaniem na Facebooku powinno się promować nie blog jako taki, ale raczej posty. Jeśli masz więc dobry post i chcesz dotrzeć z nim do czytelników, to go promuj (niekoniecznie mam tu na myśli wykupywanie promocji, również bezpłatne metody). Fanpage będzie Ci więc potrzebny już od pierwszych postów, które zechcesz promować.
Co do tego jako kto będziesz prowadził Fanpage to sprawa jest indywidualna. Może zastanów się jak chcesz byc postrzeganym (szczególnie w przyszłości) i tę formę wybierz? :)
Zauważylam ze u mnie dużym odzewem na fanpagu cieszą się namiary na wartościowe tematycznie powiązane posty innych autorów. Pozdrawiam serdecznie beata
Ha! I podsunęłaś mi pomysł na poradę ekspercką. Jutro uskuteczniam na moim firmowym FP! :D
O! To o mnie!! Toż to nawet nie jest delikatny świst ale wichura! : ) Zastosuję te wszystkie osłony przeciwwiatrowe… kto wie, kto wie? : )