Temat biznesplanów jest zawsze gorący. Wszyscy o nich słyszeliśmy, większość z nas je robiła – czasem w liceum na zajęciach z przedsiębiorczości, czasem na studiach. Mało kto jednak czuje się pewnie, gdy pojawia się potrzeba, by przygotować go na poważnie!

A kiedy taka potrzeba się pojawia? Z jednej strony wydaje się, że zawsze gdy zaczynamy działać z jakimś biznesem potrzebny jest biznesplan – przynajmniej tak nam powiedzieli w szkole/na studiach. Z drugiej strony mamy rok 2019, a życie to nie teoria.

Prawda jest taka, że dokument biznesplanu jest Ci naprawdę potrzebny dopiero gdy ktoś Cię o niego poprosi. Może to być bank gdy starasz się fundusze na działalność, może to być organizator konkursu na biznesplan czy organizacja udzielająca dofinansowań. W pozostałych przypadkach szczegółowe przygotowywanie biznesplanu w sensie „dokumentu” nie jest konieczne.

Ale to, że nie potrzebujesz biznesplanu nie znaczy, że nie potrzebujesz planu na biznes!

Ten jest zawsze obowiązkowy! Myślę, że nie muszę się w tym miejscu rozwodzić nad koniecznością zaplanowania działań biznesowych zanim przystąpisz do realizacji pomysłów na biznes :)

Co zamiast biznesplanu?

Jaka jest wiec alternatywa dla tworzenia biznesplanu? To model biznesowy. Szczególnie taki w formie business model canvas!

Model biznesowy w formie canvas określiłabym jako brata biznesplanu. To brat, który wygląda lepiej i jest trochę bardziej ogarnięty. Wydaje się być bardziej sympatyczny, bo łatwiej go zrozumieć. Oboje dużo wiedzą, lecz z biznesplanu wiedza wylewa się godzinami (stronami), a brat model biznesowy jest bardziej zwięzły i konkretny.

Jeden brat jest Planem, drugi Modelem. Obaj w sumie mówią o tym samym – jak Twój biznes funkcjonuje. Mówią o nich jednak w bardzo różny sposób.

Brat Plan posługuje się słowem pisanym. Brat Model „szkicuje”.

Brat Plan mówi na każdy temat związany z Twoim biznesem. Brat Model skupia się na 9 najważniejszych aspektach.

Brat Plan jest tradycjonalistą. Brat Model jak to model – jest tym bardziej nowoczesnym i „sexy”.

9 elementów modelu biznesowego

  • Segmenty klientów – ludzie i organizacje, dla których tworzysz wartość
  • Propozycje wartości – dla poszczególnych segmentów klientów (produkty i usługi)
  • Kanały – przez które docierasz do klientów i dostarczasz im produkty i usługi
  • Relacje z klientami – jak będziesz je utrzymywać?
  • Strumienie przychodów – jak i przy pomocy jakich mechanizmów cenowych będziesz osiągać przychody
  • Kluczowe zasoby – czego potrzebujesz by tworzyć i dostarczać wartości (produkty i usługi)
  • Kluczowe działania – co musisz robić, by Twój biznes działał
  • Kluczowi partnerzy – kto może pomóc Ci wyciągnąć jak najwięcej z Twojego modelu biznesowego
  • Struktura kosztów – gdy już wiesz jaka jest struktura Twojego modelu biznesowego, możesz wyobrazić sobie jakie mogą być jego koszty.

Model biznesowy ma każdy biznes, tylko nie każdy ma go w formie business model canvas. Samo uporządkowanie modelu w ten sposób przybliża Cię do biznesowego sukcesu o jeden wielki krok!

Spokojnie możesz w tej chwili porzucić myślenie o biznesplanie na własne potrzeby. Business model canvas na początek wystarczy Ci w 100%! Być może nawet dzięki niemu nigdy nie będziesz potrzebować już biznesplanu!

Przemyślenie modelu biznesowego i uporządkowanie go przez m.in. odpowiedzenie sobie na pytania „jak działam?”, „dla kogo działam?”, „co mogę zrobić więcej lub inaczej?” bardzo pomaga w rozwoju i sprawieniu, że Twój biznes będzie miał (niestety często „wreszcie”) ręce i nogi!

Już 10 czerwca startuje II edycja mojego kursu online „Strategiczny Start”, w którym pokażę Ci jak zaplanować start własnego biznesu – krok po kroku!

Zajmiemy się na nim między innymi budowaniem modelu biznesowego w oparciu o business model canvas, także jeśli myślisz o działalności na własny rachunek, niekoniecznie teraz, ale nawet w przyszłości to ten kurs jest dla Ciebie!

Masz już swój biznesplan?

Już ponad 4 700 osób zapisało się na newsletter i korzysta z bonusowych materiałów!

Dołącz do nich i ściągnij darmowy jednostronicowy biznesplan. Zacznij realizować swój pomysł od zaraz :)

Chcę zapisać się do newslettera, a co za tym idzie wyrażam zgodę na przesyłanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach związanych z blogiem kasiapszonicka.pl.

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.