Jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie jak zrobić stronę internetową dla Twojej firmy (profesjonalnie wyglądającą!) lub wizytówkę dla siebie (albo po prostu bloga) to zapraszam do lektury! Pokażę Ci jak zrobić ją prosto, szybko i bardzo niewielkim kosztem!


Jak to mówi popularne XXI-wieczne przysłowie – „czego nie ma w Internecie, tego nie ma i na świecie”… Dziś jest ono aktualne jak nigdy wcześniej, i nic nie zapowiada żeby coś miało się w tej kwestii zmienić. Tłumaczyłam ostatnio mojej mamie o co chodzi z tymi biznesami internetowymi i pozwoliłam sobie nazwać je „funkcjonującymi w osobnej rzeczywistości, która zazębia się z naszą codziennością”. Tak jest. Co z tego, że pomysł, inicjatywa, biznes, organizacja istnieją w prawdziwym świecie (zwanym „realem” ;)), skoro jeśli nie można znaleźć o nich informacji w sieci to jakby ich dla nas nie było?

Możecie nie chcieć w to uwierzyć, ale spójrzcie – ile razy zrezygnowaliście z usług jakiejś osoby tylko dlatego, że nie miała własnej strony www? Nie można było w sieci znaleźć o niej informacji? Ile razy zdecydowaliście się na zakup czy skorzystanie z usług firmy, której strona internetowa była po prostu ładna? Cóż… Robimy to codziennie. Taki jest dzisiejszy świat.

Jeśli chcesz zaistnieć, musisz mieć swoje miejsce w sieci. (I niestety, fanpage na Facebooku nie wystarczy. Pewnie wiesz, ale może nie – posty na Facebooku nie docierają do wszystkich fanów. Większość osób ich nie widzi!)

Rada na to by zostać zauważonym jest prosta – daj się zauważyć! Załóż stronę www.

Jednak jak zrobić stronę internetową samemu? Można? Można!

Tak… Widzę teraz jak na Waszych twarzach buduje się napięcie (w oczekiwaniu na reklamę z cennikiem znajomego informatyka, który robi strony :)). Spokojnie. Nic podobnego. Pokażę Wam za to jak zrobić stronę internetową samemu! Bez większych kosztów, bez zaawansowanych umiejętności informatycznych, bez stresu. Jedyne czego będziesz potrzebować to odrobina czasu i chęć nauki!


Posty o blogowaniu, które mogą Cię zainteresować:

Dlaczego Twój biznes potrzebuje bloga?

Jak zarabiać na blogu?

Jak przekształcić hobby w dochodowy biznes?

Jak założyć bloga?

Jednostronicowy biznesplan


Za motywację do napisania serii dziękuję moim Koleżankom, którym tłumaczyłam jak zrobić stronę internetową na czacie na Facebooku. Przy trzeciej z kolei stwierdziłam, że pisanie w kółko tego samego w prywatnych wiadomościach jest kompletnie bez sensu i nie po to mam blog żeby taką wiedzę trzymać dla siebie. Jeśli skorzystacie z serii podziękujcie właśnie im! :)

To co? Startujemy?

Jak zrobić stronę internetową?

jak zrobić stronę internetową

Domena internetowa – Jak wybrać, kupić i zarejestrować?

Gdy chcemy postawić dom, szukamy odpowiedniego adresu, lokalizacji. Kiedy stajesz przed zadaniem jak zrobić stronę internetową – również potrzebujesz adresu. Tego co wpisujesz w pasek przeglądarki, by wejść na określoną stronę.

Co to jest domena internetowa?

Domena to adres Twojej strony. Adres mojej to kasiapszonicka.pl.

Domena internetowa nie jest tożsama ze stroną! To tylko określenie miejsca, w którym należy szukać strony w sieci, ujęte w zrozumiałe dla nas znaki (litery, cyfry). Kiedy ktoś zawoła „Kasia!” odwracam się – ale nie jestem tym okrzykiem, jestem osobą. Domena to coś na kształt zawołania, które sprowadza zawartość szukanej strony wprost do Twojej przeglądarki.

5 cech bardzo dobrej domeny

1. łatwa do zapamiętania

2. łatwa do wpisania w przeglądarkę

3. zawierająca słowa bez polskich znaków (w adresie i tak nie może ich być! A wiesz jaka jest różnica między robieniem łaski, a robieniem laski, nie? Nie chcemy takich przypadków! ;))

4. bez myślników i cyfr – nieziemsko łatwo pomylić się przy ich wpisywaniu. (patrz punkt 1 i 2!) A nie po to zakładasz stronę, by klient/czytelnik nie mógł na nią trafić!

5. im krótsza tym lepsza! Możesz zdecydować się na długą tylko jeśli coś znaczy – przykładowo jest duża różnica między jakoszczedzacpieniadze.pl, a www.pokojelebaprzymorzu.info, hm?

Jak wybrać domenę?

Każdy adres internetowy składa się z trzech części oddzielonych kropkami:
– przedrostka „www”
– środka, czyli Twojej nazwy
– końcówki/rozszerzenia np. .pl, .com, .org itd.

Najważniejsza jest oczywiście nazwa.

Jak wybrać nazwę domeny?

W zależności czy strona ma być wizytówką, stroną firmową czy blogiem – zasady wybierania nazwy będą różne.

Strona firmowa
– może być to nazwa firmy
– uproszczona nazwa firmy
– przedmiot działalności np. www.copywriting.pl

Przy okazji – przeczytajcie, właśnie tam, ciekawy artykuł o wybieraniu nazwy domeny <— klik!

Wizytówka
– nazwisko (jeśli masz mało popularne może nawet staniesz się szczęśliwym posiadaczem domeny z końcówką .com – jak ja :))
– imię i nazwisko
– oryginalne określenie tego czym się zajmujesz np. panwizualny.pl

Blog
– nazwa bloga np. kasiapszonicka.pl
– Twoje imię i nazwisko
– Twoje nazwisko

Jakie wybrać rozszerzenie strony?

Drugą w kolejności, niewiele mniej istotną kwestią do rozważenia, jest końcówka. Pełną listę dostępnych końcówek znajdziesz tutaj.

Do najpopularniejszych rozszerzeń, o których należy pomyśleć należą .com, .pl, .eu.

Jeśli Twoja upragniona nazwa będzie w tych domenach zajęta (i upierasz się, że nie możesz jej zmienić na inną – czego nie doradzam) pozostają Ci inne rozszerzenia np. .biz, .info, .edu itp. Oczywiście wybór właśnie tych drugich rozszerzeń może być świadomy i zamierzony (np. Twoja strona będzie zawierała informacje albo będzie edukowała) – wtedy ok. Pamiętaj jednak, że większość osób zapamiętuje głównie środek czyli nazwę domeny, a potem „domyśla się” końcówki i wpisuje .pl lub .com. Stąd, lepiej walczyć o te jak najbardziej standardowe. Jeśli jednak się upierasz (czyli jesteś podobny do mnie – spójrz na mój adres :)) to warto dokupić inne najpopularniejsze rozszerzenia i ustawić przekierowania na tę właściwą stronę. Niestety do tego będziesz potrzebować pomocy specjalisty (koszt ok. 30-50 złotych —> najszybciej znajdziesz go na oferia.pl)

Przy wyborze rozszerzenia rozważ też aspekt geograficzny! Jeśli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne koniecznie poluj na międzynarodowe rozszerzenie .com lub europejskie .eu! Jeśli chcesz zawsze działać tylko w Polsce, .pl całkowicie wystarczy.

Co do przedrostka www, to wydaje się, iż sprawa jest prosta. Każda strona go ma. Otóż… nieprawda. Adres z www i adres bez www to dwa różne adresy (ale nie musisz kupować z www albo bez www – kupujesz jeden. Chyba tyko ten co tworzył Internet wie czemu tak jest :)). Porządny dostawca hostingu pomoże Ci wszystko ustawić tak, by klient/czytelnik/ciekawski po wpisaniu, na moim przykładzie, kasiapszonicka.pl trafił na kasiapszonicka.pl i odwrotnie. Preferowaną wersję adresu dla wyszukiwarki możesz ustawić w narzędziach dla Webmasterów Google, ale to sprawa dla zaawansowanych, więc tylko sygnalizuję! Możesz funkcjonować bez tego narzędzia :)

Gdzie kupić domenę? Ile kosztuje domena? Czy są darmowe domeny?

Domeny rejestruje się/„kupuje” u dostawców tego typu usług. Wśród nich można wymienić home.pl, ovh.pl, nazwa.pl, 1and1.pl i setki innych.

W tym miejscu będę bardzo subiektywna, ale to lepiej dla Was. Otóż mam doświadczenie z home.pl oraz z ovh.pl i powiem Wam, że… ten drugi wymiata. Przez kilka lat kupowałam domeny w home.pl. Często jest tam promocja i dają pierwszy rok za darmo albo za grosze. Niestety przedłużenie na drugi rok kosztuje tyle co kilka lat (!!!) utrzymania domeny w ovh.pl! Oczywiście po roku domenę można „przenieść” od jednego dostawcy do drugiego, jednak wymaga to pewnego zachodu (w home.pl takiego, że aż szkoda mi było czasu… Może skuszę się za rok.)

Tutaj wyjaśnienie: cena za domenę internetową na stronie dostawcy jest ceną za rok, pierwszy rok. Potem jeśli chcesz możesz przedłużyć na kolejne 12 miesięcy, i kolejne, i kolejne i tak dalej.

Mówiąc krótko – tanie (a tym bardziej darmowe) domeny to niekoniecznie opłacalne domeny. Dostawca ovh.pl wypada na tym tle bardzo dobrze i z czystym sumieniem go Wam polecam!

Koszt domeny na ovh.pl – w zależności od rozszerzenia – waha się od ok. 9 do nawet ponad 100 złotych za pierwszy rok. Jednak cena większości nie przekracza 39 złotych. Dokładny cennik domen na ovh.pl znajdziesz tutaj!

Jak kupić domenę?

Sam proces kupna domeny internetowej na ovh.pl (o innych nie będę wspominać, bo zwyczajnie nie polecam) jest dość prosty – nie ma w nim pułapek, ani kruczków. Wystarczy czytać polecenia i klikać „dalej” :) Prawdopodobnie nie potrzebujesz produktów dodatkowych oferowanych w trakcie rejestracji domeny. Gdyby się jednak okazało, że będziesz jednak ich potrzebował to zawsze możesz dokupić je później. Dlatego możesz pominąć je przy rejestracji domeny.

Jeśli potrzebujesz szczegółowej instrukcji znajdziesz ją na przykład tutaj <– klik!

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki okażą się przydatne w tworzeniu własnej strony internetowej, szczególnie tym bardzo początkującym! Gdybym coś pominęła albo mielibyście pytania, dajcie znać w komentarzach!

System zarządzania treścią na stronie www – Jakie są do wyboru? Czym się różnią? Który jest najlepszy?

Tak jak wspominałam wcześniej, adres to nie strona. Domena to tylko początek! Hasło, które przywołuje zawartość strony do naszego komputera. Skąd więc wziąć zawartość? Jak nią zarządzać? To kolejny ważny temat gdy szukasz odpowiedzi na pytanie jak zrobić stronę internetową!

Co to jest CMS?

CMS to skrót od angielskiego „content management system”, czyli właśnie „system zarządzania treścią”. Według Wikipedii (która akurat tu się nie myli) to

oprogramowanie pozwalające na łatwe utworzenie serwisu WWW oraz jego późniejszą aktualizację i rozbudowę przez redakcyjny personel nietechniczny. Kształtowanie treści i sposobu ich prezentacji w serwisie internetowym zarządzanym przez CMS odbywa się za pomocą prostych w obsłudze interfejsów użytkownika, zazwyczaj w postaci stron WWW zawierających rozbudowane formularze i moduły.

Dalszej części artykułu z Wikipedii nie chcecie czytać… Jest tak skomplikowany, że po jego lekturze przestraszyłabym się samodzielnego robienia strony :) Na szczęście, już za chwilę przełożę to na prosty język polski!

Jakie są rodzaje CMS?

Przeróżne! Nie będę w tym miejscu wypisywała wszystkich (jeśli Cię ciekawą wróć do Wikipedii –> klik), ponieważ większość to dla nas za wysokie progi. Wymienię natomiast kilka przykładowych, z którymi dalibyśmy sobie radę, nawet jako osoby początkujące, i szerzej omówię jeden doskonały (z którego korzystam ja i miliony ludzi na całym świecie!)

Joomla!

www.joomla.org

Dobry CMS, ale dla bardziej zaawansowanych. I dla osób które wiedzą, że chcą „właśnie jego”. Ja nie chcę – nie widziałam żadnej strony zrobionej na nim przez początkującego użytkownika, która wyglądałaby nienagannie. Więc porzucam go na starcie.

Blogger

www.blogger.com

To system dostarczany przez Google, przeznaczony w zasadzie dla blogów, ale znam osoby, które zrobiły z niego niezłe strony firmowe (jednak nadal, ich głównym elementem był blog…). Ogromną zaletą Bloggera jest prostota obsługi, dobre pozycjonowanie (SEO) i opcja darmowego podpięcia domeny. Niestety ma duży minus, który właściwie przekreśla możliwość wykorzystania go w tej serii – otóż bardzo trudno jest sprawić, by strona na Bloggerze wyglądała super profesjonalnie – jakby stworzył ją świetny informatyk. Nie jest to niemożliwe, ale wymaga pewnej gimnastyki i znajomości języków w jakich budowane są strony.

Jeszcze 1,5 roku temu prowadziłam bloga na Bloggerze. Po przesiadce na WordPressa okazało się, że czynności, które zajmowały mi tydzień, teraz zajmują jakieś pół godziny googlowania, czasem trzeba zainstalować jakąś wtyczkę – i wszystko działa, nawet lepiej niż bym chciała. Dlatego z mojego własnego doświadczenia, polecam Ci oszczędzić sobie pracy i wybrać…

WordPress

To o nim będzie reszta artykułu. 23% wszystkich stron internetowych korzysta właśnie z tego systemu! W tym ja – ze 100% zadowoleniem :)

Uwaga: WordPress.com i WordPress.org to NIE TO SAMO!! Pierwszy to portal pozwala stworzyć stronę/blog, której zawartość (w postaci plików) będzie trzymana na ich serwerach (takie dyski twarde). Plusem tego rozwiązania jest, że nie potrzebujesz hostingu. Minusem? Domyślne rozszerzenie wordpress.com, czyli np. moja strona nazywałaby się theowner.wodpress.com. Za używanie własnej domeny trzeba im dopłacić! Ponadto korzystając z WordPress.com obowiązuje Cię regulamin, który ogranicza Twoją działalność na stronie (mówiąc krótko, nie do końca możesz robić co chcesz, wyświetlać to co chcesz, a jak się komuś z obsługi portalu nie spodoba Twoja strona i uzna ją za niezgodną z regulaminem to mogą Ci ją zamknąć – oczywiście w skrajnych przypadkach, no ale i tak…).
Alternatywą jest WordPress.org, czyli dokładnie to samo, tylko wgrane na własny hosting – ten sam system, te same możliwości, ale większa wolność. To najlepsze rozwiązanie jeśli chcesz zrobić profesjonalnie wyglądającą stronę internetową własnymi rękoma i małym kosztem! Ilekroć w moich tekstach pojawi się sformułowanie WordPress, wiedz, że chodzi o ten z końcówką .org!

Mała podpowiedź: Za każdym razem gdy nie będziesz mogła/mógł się zalogować swoim hasłem i loginem – sprawdź czy nie jesteś przypadkiem na stronie WordPress.com zamiast .org – been there, done that :)

Zalety WordPress

  • Darmowy :)
  • Intuicyjny,
  • Uniwersalny (nada się na stronę firmową, bloga, portal, wizytówkę),
  • Prosty w obsłudze,
  • Bardzo dobrze opisany w sieci, z dużą ilością darmowej pomocy,
  • Nie wymaga znajomości języków programowania…
  • …a jeśli ze znasz możesz wyczarować z niego jeszcze większe cudo!
  • SEO (czyli pozycjonowanie – super ważna sprawa) łatwe jak kaszka z mlekiem!
  • Dostępne są dla niego bardzo ładne, profesjonalnie wyglądające szablony, również darmowe.

Czego potrzebujesz, by wystartować ze swoją stroną opartą o WordPress?

  • Domeny – omówiłam ją wcześniej
  • Hostingu – omówię za chwilę
  • Szablonu – omówię za chwilę
  • Zawartości strony (zdjęć i tekstu) – omówię za chwilę

Korzystanie z WordPress

Tak jak napisałam wcześniej, wspominając jego zalety, WordPress to system prosty i intuicyjny. Daje on praktycznie nieograniczone możliwości budowania stron, a doświadczenia z nim można porównać do budowania z klocków Lego Technics (korzystałam kiedyś z Bloggera i ten można było określić bardziej jako Lego Duplo ;)).

Informacje, które podaję w tym punkcie mają charakter skrótowy. Nie stanowią nawet promila wiedzy jaką można mieć o WordPressie. Nie ma jednak potrzeby bym się rozpisywała, ponieważ w sieci są setki tysięcy (jak nie miliony!) stron zajmujących się tylko tematem WordPressa, na których znajdziecie odpowiedź na KAŻDE nurtujące Was pytanie techniczne, KAŻDY tutorial, a za niewielką opłatą otrzymacie pomoc techniczną od profesjonalistów w tej dziedzinie (których notabene jest tak wielu, że ich usługi nie są raczej drogie. Jeśli nie wiesz gdzie ich szukać sprawdź —> oferia.pl).

W skrócie:

Treści możesz publikować w formie wpisów (zwykłe, moje moje blogowe posty) lub stron (jak np. ta —> Newsletter. Widzisz różnicę?).

Elementy strony www (szczególnie rozmaita zawartość paska bocznego), funkcjonalności (systemy do komentowania, kalendarze, formularze, social media), zdjęcia, teksty, wszystko co sobie zamarzysz może wstawić na stronę przy pomocy „wtyczek”. Szuka się ich tutaj —> WordPress.org Plugin Directory, a wgrywa do WordPressa jak zwykłe pliki w formacie .zip gdziekolwiek indziej.

Oczywiście do stron opartych o WordPress możesz dodawać zdjęcia, filmy, teksty, reklamy itp. Wpisy możesz dodawać, kasować, edytować – i nie jest to trudniejsze niż dodanie statusu na Facebooku!

Instalacja WordPress na własnym hostingu

Patrz niżej w części o hostingu.

Strony, z których dowiesz się więcej o WordPressie i o tym jak z niego korzystać:

http://www.wpzen.pl/

http://www.wpart.pl

http://girlswhowp.com/

https://pl.wordpress.org/

http://500sekund.pl (strona częściowo płatna, ale za drobne kwoty można na tamtejszych mini-kursach zdobyć bardzo wartościowe umiejętności :))

Hosting – Co to i czemu jest Ci potrzebny?

By odpowiedzieć na pytanie jak zrobić stronę internetową, muszę Ci powiedzieć coś więcej pewnej technicznej kwestii, czyli o hostingu!

Słowo hosting (rzeczownik) pochodzi od angielskiego „to host”, czyli być gospodarzem. W internetowym świecie oznacza usługę, którą świadczy firma hostingowa (jaka niespodzianka :)) polegającą na udostępnieniu Ci miejsca na swoim serwerze.

Żeby móc korzystać z dobrodziejstw jakie daje WordPress potrzebujesz hostingu. To na nim zainstalujesz silnik WordPress.org, to tam będziesz wgrywał zdjęcia, przechowywał zawartość swojej strony www i to tam będzie znajdywać się Twoja firmowa poczta (chociaż to akurat nie jest konieczne).

Jak widzisz, wszystkie pliki tworzące Twoją stronę, czyli de facto ona sama będą przechowywane u dostawcy hostingu. Właśnie dlatego tak ekstremalnie ważny jest wybór odpowiedniej firmy, której zaufasz w 100%.

Nie przedstawię tutaj porównania firm hostingowych, bo to nie ma na to czasu (jeśli Cię takowe interesuje znajdziesz je bez problemu w sieci). Jednak jeśli chcesz wiedzieć jak zrobić stronę internetową w kilka dni, musisz ograniczyć zbędne decyzje. I jeśli chcesz żeby była ona profesjonalna musisz ograniczyć ryzyko trafienia na hosting-bubel!

Warunki jakie musi spełniać profesjonalny hosting

– niezawodność – Twoja strona nie może się czasem wyświetlać, a czasem nie!

– szybkość – strona nie może „zamulać” z powodu wolnych serwerów dostawcy hostingu…

– łatwość obsługi – nie zapominajmy, że musimy sobie z nim radzić na codzień. A skoro robimy stronę jako „zieloni”, lepiej żeby to było łatwe!

– doskonała obsługa klienta – jeśli masz problem, strona nie działa to nie możesz czekać tydzień na odpowiedź o konsultanta – bo biznes Ci ucieka!

– dobra cena – hosting kosztuje. Jest to element tworzenia strony www, za który musisz zapłacić nawet jeśli robisz stronę samemu.

Wszystkie te warunki spełnia mój dostawca hostingu, którego gorąco Wam polecam, a jest nim…

zenbox.pl

niezawodność – strona wyświetla się niezależnie od tego ile osób jest na niej na raz i ile danych przez to zje. Wyobraźcie sobie, że inni dostawcy potrafią odciąć dostęp do strony po przekroczeniu limitu albo ich serwery nie wytrzymują tzw. „wykop effect” (albo jak to ja nazywam „dzień dobry TVN effect” :)). A przecież to właśnie wtedy strona jest Wam najbardziej potrzebna!!!

szybkość – nie mam uwag, wszystko ok

łatwość obsługi – bardzo duża! Rekomenduję „zielonym”!

doskonała obsługa klienta – największy plus zenbox.pl – odpisują na maile w ciągu 10 minut, nawet o 23:30 w piątek. Ponadto pomagają tam gdzie mogą – włączą Ci WordPressa, podepną domenę, zainstalują forum i wiele innych prostych rzeczy nad którymi ty musiałbyś siedzieć tydzień, by się w tym doszkolić. Wyobraź sobie, że gdzieś indziej musiałbyś za tę usługę dopłacić albo co gorsza samemu znaleźć osobę która się tym zajmie!!!

dobra cena – na początek wystarczy Ci ten pakiet, czyli 5000 Unikalnych Użytkowników w cenie 15 złotych miesięcznie. –> cennik Zenbox

+ Zenbox możecie wypróbować przez 14 dni – za darmo i bez zobowiązań!

Minusów Zenboxa nie widzę. Są oczywiście tańsze oferty, ale raczej są one skierowane do osób, które wiedzą co robią, same sobie wszystko ustawią i w ogóle nawet nie wpadną na pomysł prosić o coś ludzi z obsługi klienta. No, ale to nie my :)

Moim zdaniem dla zielonych najlepszy jest właśnie Zenbox i bardzo Ci go polecam. Tym bardziej, że są oni nastawieni na takich początkujących klientów jak Wy i nie sądzę, by uważali jakiekolwiek pytanie za głupie! Z nimi spokojnie, więc będziesz mógł się zająć swoim biznesem, zamiast grzebaniem tygodniami w ustawieniach hostingu…

Jeśli masz już domenę, decyzję o systemie zarządzania treścią (najlepiej zastosowaniu WordPressa ;)) i decyzję o hostingu możesz przejść do… planowania wyglądu Twojej strony! Wreszcie jakiś krok, którego efekty będzie można zobaczyć :)

Wygląd Twojej strony WWW – Skąd wziąć szablon i jaki wybrać?

Co do tego, że jak Cię widzą tak Cię piszą, nie mamy wątpliwości prawda? W czasach Internetu to powiedzenie jest szczególnie aktualne! Brzydka i nieprofesjonalnie wyglądająca strona internetowa może zrobić krzywdę Twojej marce, zniechęcić klientów i wpłynąć negatywnie na Twój wizerunek (no i portfel oczywiście!). Jak więc nie trafić na minę? Jak opracować swoją stronę, tak by przyciągała klientów zamiast odpychać? Jak nie popełnić internetowego faux pax? O tym wszystkim w dzisiejszym poście!

Wygląd strony (rozumiany szeroko) to:

Szablon – czyli wygląd Twojej strony w wąskim tego słowa znaczeniu (o tym będzie ten post!).

Zdjęcia – jakość, kolory, charakter (o tym i o następnym już następnych postach!)

Treści – ich edycja, wartość merytoryczna.

Tematy zdjęć i treści jest na tyle istotne, że poświęcę im w całości kolejne posty!

Jak zmienić wygląd strony zbudowanej na WordPress?

Najprostszym sposobem na całkowitą zmianę wyglądu strony opartej o WordPress jest ustawienie odpowiadającego nam szablonu. Czynność ta jest banalnie prosta (link do instrukcji poniżej) i nie musicie obawiać się jej ani trochę!

Sam WordPress posiada kilka wbudowanych domyślnych szablonów, więc temat ten będzie dotyczył Cię w każdym wypadku gdy korzystasz z tego silnika. Jeśli jednak chcesz, by Twoja strona wyglądała profesjonalnie MUSISZ rozejrzeć się za czymś bardziej wyrafinowanym niż te dostarczane domyślnie…

Dobra wiadomość jest taka, że możliwości jakie dają dostępne szablony są ogromne! W dalszej części posta dzielę się z Wami darmowymi i płatnymi szablonami, które wyglądają naprawdę WOW i gwarantuję, nie będziecie się mogli zdecydować, który lepszy!!

Chętnie napisałabym Wam w tym temacie coś więcej – jak są robione, z czego się składają, jak je edytować, ale niestety sama niewiele wiem. Jak widzicie nie przeszkodziło mi to w posiadaniu fajnej strony internetowej, ale zawsze lepiej wiedzieć więcej!

Cechy dobrego szablonu

– czytelny

– zoptymalizowany pod wyszukiwarkę (SEO friendly)

– elastyczny – z dużymi możliwościami dostosowania go bez grzebania w kodzie

– responsywny – dostosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych

– dobrze udokumentowany – po prostu zawierający szczegółową instrukcje obsługi

Skąd wziąć szablon?

Darmowe szablony na WordPress

–> Artur Jabłoński poleca 5 sprawdzonych źródeł

–> Bartosz Romanowski z wpzen.pl tworzy co jakiś czas ich zestawienia

–> http://www.motywywordpress.pl/

Płatne szablony na WordPress

Rada na początek: nie żałuj sobie paru groszy na szablon Premium. Cena takich szablonów wahają się od ok. 30 do 55 dolarów. Nie są to kokosy, a dla Twojego biznesu czy bloga mogą przynieść bardzo wiele! Porównaj przykładowe darmowe szablony z płatnymi (poniżej!) i zadaj sobie pytanie – za którymi kryje się profesjonalista? Jak chcesz być postrzegany?

Najlepszym źródłem płatnych szablonów jest Themeforest.net. To podstawowe miejsce, na początek najpewniej więcej nie potrzebujesz. Jeśli jednak chcesz możesz szukać innych szablonów na podobnych stronach: przez Google (wystarczy wpisać „WordPress Templates Premium”) albo na stronach autorów szablonów (te potrafią być baaaardzo ładne – niestety odpowiednio droższe).

Poniżej prezentuję Ci fantastyczne przykładowe szablony Premium!

(Szałowe!!) Szablony dla strony wizytówki

Kliknij obrazek by obejrzeć!

wiztyówka

wizytowka 5

wizytowka3

wizytowka4

wizytówka2

(Genialne!) Szablony dla bloga

szablon dla bloga1

szablon dla bloga2

szablon dla bloga3

szablon dla bloga4

(Baaardzo profesjonalne!) Szablony dla firmy

Dla fryzjera –> link

szablon dla fryzjera

Dla cukierni –> link

szablon dla cukierni

Dla hotelu –> link

szablon dla hotelu

Dla kancelarii –> link

szablon dla kancelarii

Dla sklepu/brandu –> link

szablon dla sklepu

Dla biura podróży –> link

szablon dla biura podróży

Jak zainstalować szablon WordPress?

Instrukcja —> link

I to tyle! Instalacja szablonu jest dziecinnie prosta. Na jego konfigurację poświęcisz co prawda kilka godzin, ale potem… potem będziesz mieć już prawdziwą stronę! Jedyne czego będziesz wtedy potrzebować to treści.

Zdjęcia na Twoją stronę WWW – Zrobić? Ściągnąć? Zamówić?

Spójrz na jakąkolwiek stronę internetową, która Ci się podoba. Są na niej zdjęcia? Są! Tutaj trochę strzelam, ale strony bez zdjęć praktycznie się dziś nie zdarzają. A już na pewno nie są uznawane za fajne.

Kiedy powiem, że jeden obraz przekazuje tyle co tysiąc słów, nie odkryję Ameryki. Zasada ta może wznieść Twoją stronę na wyżyny i przysporzyć Ci tłumy klientów (którzy przecież oceniają Ciebie tak jak Cię widzą), ale może też być twoim gwoździem do trumny jeśli strona będzie wyglądała źle. Jak więc odpowiednio wykorzystać tę zasadę? Pamiętaj o…

7 cechach doskonałych zdjęć na stronę WWW

1. Ostre

Wyraźne zdjęcia to absolutna podstawa.

phone-603048_1280

2. Dobrze skomponowane, jasne, ogólnie – dobre jakościowo!

still-life-601528_1280

3. Przedstawiające ludzi

Idealnie by było, gdyby zdjęcia przedstawiały Ciebie lub Twój zespół. Jeśli z jakichś powodów nie możesz ich zaaranżować, postaw na zdjęcia bez ludzi. Ale to w ostateczności.

Uwaga! Unikaj tak zwanego „Pana ze Stocka”, czyli kupowania zdjęć przedstawiających nieznanych Ci, sztucznie uśmiechniętych i wyglądających ludzi oraz używania ich na stronie np. w nagłówku, stronie kontaktowej, czy innym miejscu sugerującym, że oni z Tobą pracują. Takie ilustracje są niewiarygodne jak mało co, a Twoja strona nabiera przez nie charakteru „firmy krzak”…

4. Dobrane kolorystycznie do strony i jej elementów

kaboompics.com_ Brush painting the white wall

5. O jednolitym charakterze – pasujące do siebie nawzajem

Z podobnym tłem, utrzymane w podobnej kolorystyce, wysyłające ten sam przekaz.

6. Pasujące tematycznie do treści strony

Domena internetowa - Jak wybrać, kupić i zarejestrować?

7. Jak najbardziej prawdziwe

DSC_7134

To zdjęcie to oczywiście żarcik – raczej nie wrzucaj na swoją stronę zdjęć z wakacji – chyba, że oferujesz wycieczki turystyczne :) Natomiast te zrobione samodzielnie albo przedstawiające Ciebie w sytuacji związanej z tematyką Twojej strony, są zdecydowanie pożądane!

Darmowe zdjęcia na stronę – do ściągnięcia!

Nie martw się jeśli nie masz możliwości zorganizowania spersonalizowanej sesji, a nie dysponujesz żadnymi zdjęciami. Jest ratunek. Otóż istnieją specjalne banki zdjęć, które możesz legalnie wykorzystać na swojej stronie internetowej, za darmo (ich autorzy zezwalają na użycie zdjęć, nawet bardzo często, w celach komercyjnych!).

Wszystkie powyższe zdjęcia, oprócz tego szalonego z Pizy, pochodzą z darmowych banków zdjęć!

Pod tymi linkami znajdziesz 3 zestawienia, będące najbardziej wartościowymi zbiorami różnych banków zdjęć!

http://www.onelittlesmile.pl/2015/04/gdzie-szukac-adnych-zdjec-42-darmowe.html

http://www.jestrudo.pl/wartościowe-banki-zdjec/

http://klosinski.net/banki-z-darmowymi-zdjeciami/

Jak samodzielnie zrobić zdjęcia na stronę?

Na wypadek gdybyś czuł w sobie artystycznego ducha, podam Ci też linki do najbardziej wartościowych blogów zawierających fotograficzne porady! Być może małym kosztem (pracy oczywiście) zrobisz zdjęcia samodzielnie i przy okazji rozwiniesz siebie, a może nawet odkryjesz nową pasję!

http://kameralna.com.pl/category/fotografia/

http://www.jestrudo.pl/category/fotografia/

http://designyourlife.pl/category/fotografia/

Na koniec pamiętaj – doskonałe zdjęcie, doskonale świadczy o Tobie. Gorsze… sam wiesz. Nie bój się poświęcić czasu i środków finansowych na tę część budowania własnej strony internetowej!

Teksty na Twoją stronę WWW – Jakie są? Jak je napisać? Na co zwrócić uwagę?

Wiesz już jak będzie wyglądać Twoja strona, masz już przygotowane zdjęcia (albo przynajmniej ich wizję). Ostatnie czego potrzebujesz, by pokazać ją światu to teksty – ciągi znaków, które przez całą dobę będą za Ciebie prezentować, opisywać, sprzedawać – działać!

Jak widzisz teksty są niesamowicie ważną częścią Twojej strony, więc nie traktuj ich po macoszemu. Jeśli myślisz o nich „coś napiszę, przecież każdy umie pisać””, „ile może mi to zająć? 2 godziny?”, „poproszę o ich napisanie sąsiadkę, skończyła podobno polonistykę” – koniecznie przestań! Słowa, które znajdą się na stronie zostaną przeczytane setki jak nie tysiące razy i tyle też będą miały szans stworzyć pozytywne wrażenie o Tobie i Twoim biznesie. Nie zmarnuj tej okazji!

Rodzaje tekstów na stronie internetowej

1. Opis prowadzonej działalności/usług/produktów

2. O Tobie/O Twoim zespole

Ten i poprzedni punkt stanowią w sumie istotę strony internetowej – ma ona przede wszystkim informować. Działania wizerunkowe jakie przy okazji prowadzisz, nadając stronie odpowiedni wygląd, to tylko (no dobrze to bardzo istotny, ale jednak) dodatek.

Pokaż więc siebie, pokaż czym się zajmujesz. Napisz to, narysuj, pokaż na zdjęciu, zaśpiewaj – zrób to jak chcesz, byleby pasowało do charakteru Twojej działalności.

3. Teksty merytoryczne

4. Blogowe posty

Żaden z tych dwóch punktów nie jest obowiązkowy, ale jeśli będziesz mieć na stronie dobre merytoryczne teksty, dramatycznie zwiększysz jej jakość. I to nie tylko dla ludzi, ale i dla wyszukiwarek, co może zdobyć dla Ciebie rzesze klientów, bez konieczności płacenia za reklamę.

Czym różnią się te punkty? W dzisiejszych czasach, chyba już praktycznie tylko sposobem publikacji – czy zrobisz to na raz, czy cyklicznie. Idea jest taka, by zamieszczać na stronach internetowych przydatne informacje, których mogą szukać Twoi potencjalni klienci. Dajesz im tym sposobem, taki niematerialny gratis. Próbkę Twoich zawodowych możliwości, ubraną w tekst i umieszczoną na stronie.

9 cech profesjonalnego tekstu na stronę

Oryginalny!

Nigdy, pod żadnym pozorem nie kradnij (nie kopiuj) tekstów! Jeśli nie umiesz lub nie możesz napisać ich samodzielnie, zamów je u sprawdzonego copywritera.

Poprawny stylistycznie

Jeśli nie umiesz pisać po polsku (a żaden czytelnik nie będzie wnikał czy to dyrektor Twojej firmy nie umie, czy sekretarka, czy wynajęty copywriter-maturzysta) to raczej profesjonalnych usług też świadczyć nie potrafisz. Językowy bełkot i tekst „nie po polskiemu” powoduje, że zamykam daną stronę od razu.

Jasny i zrozumiały

Nie krąż wokół tematu zbyt długo, szybko przejdź do sedna. Pisz do rzeczy, unikając używania trudnego specjalistycznego języka (może kolega z branży Cię zrozumie, ale czy potencjalny klient też?), nie wchodząc w zbędne (!!) szczegóły i dygresje.

Na temat!

Ludzie nie odwiedzają Twojej strony internetowej, bo mają zbyt wiele czasu, tylko po to by zdobyć szukane informacje. Jeśli zawiedziesz ich choćby raz, to raczej do Ciebie już nie wrócą. Trzymaj się tematu danego posta lub strony!

Bez błędów ortograficznych i interpunkcyjnych!

Nie ma dla mnie nic bardziej nieprofesjonalnego jak błędy ortograficzne. Chociaż nie – od nich gorsze jest stawianie spacji przed przecinkiem albo brak kropek… No po prostu nie, nie i jeszcze raz nie. Nic nie tłumaczy takich błędów na Twojej stronie.

O odpowiedniej długości

Niech tekst będzie zwięzły – jak pisałam wcześniej, czytelnik nie ma zbyt wiele czasu do spędzenia na Twojej stronie. Jeżeli jednak omawiasz skomplikowany temat, nie rób tego po łebkach tylko dlatego, że „trzeba krótko”. Po prostu pamiętaj by dostosować długość posta do jego tematu.

Z przejrzystą strukturą tekstu

Nie bój się nagłówków, pogrubień i podkreśleń. Pomagają one czytelnikowi skanować tekst i znajdywać najważniejsze informacje. Unikając całych, długi akapitów tekstu dajesz czytelnikowi znak, że szanujesz jego czas i dbasz, by znalazł w tekście wszystkie interesujące go informacje.

Interesujący

Zatrzymanie czytelnika na stronie dłużej niż przez 4-5 minut to duże wyzwanie, które warto jednak podjąć! Jeśli teksty, które znajdzie u Ciebie będą ciekawe, z pewnością je zapamięta i kiedy będzie Cię potrzebował – wróci. Moim zdaniem każdą informację można przedstawić w interesujący sposób – to tylko kwestia kreatywnej burzy mózgów.

Cenny merytorycznie

Tak jak napisałam wcześniej, wartościowe teksty na stronie to Twój skarb. To właśnie za nie będą Cię lubić klienci, to do nich będą wracać i to o nich pomyślą, gdy będą potrzebowali Twojej usługi lub produktu. Koniecznie o tym pamiętaj i nie daj sobie wmówić, że jest inaczej :)

3 podstawowe podstrony, które powinieneś mieć

1. O nas/O marce

2. Zespół – krótkie przedstawienie osób zaangażowanych w projekt. Tylko jeśli chcesz, ale dobrze jest je mieć!

3. Kontakt

Wszystkie inne są pożądane, ale nie obowiązkowe. Jeśli masz te trzy, to Twoja strona spełni podstawowe funkcje: poinformuje, przedstawi i pokaże jak się z Wami skontaktować. I o to chodzi!


Potraktuj ten tekst bardziej jako ramy i wskazówki, niż jako dokładne wytyczne w temacie jak zrobić stronę internetową. Pewne podpunkty mogą się różnić w zależności od tego jaką stronę internetową chcesz prowadzić. Pamiętaj jednak o najważniejszym – odkąd wystartujesz z własna stroną, wszyscy którzy na nią trafią (więc pewnie też Twoi znajomi albo dotychczasowi klienci, będą Cię po niej oceniać. Spraw więc, by godnie Cię reprezentowała! Powodzenia!


Jeśli post Ci się przydał, koniecznie powiedz o nim swoim znajomym! Teraz każdy może mieć własną stronę www :)