Ja wiem, że każdy Twój pomysł jest świetny. Przecież jeśli awansował do kategorii „chcę to zrobić” nie zrobił tego bez powodu! Wierzysz w niego, chcesz by był elementem Twojego życia, wiążesz z nim przyszłość i nadzieje. Advertisement

Problem polega na tym, że pierwszy osąd, który pozwala Ci myśleć, że Twój pomysł na biznes jest genialny opiera się na emocjach. A jak się pewnie domyślasz te nie są najlepszym doradcą w tej sytuacji.

Co więc możesz zrobić, by dokonać bardziej trzeźwej oceny pomysłu na biznes? Jak ocenić czy jest on wart inwestycji Twojego czasu i pieniędzy? Jak sprawdzić czy chwyci i zachwyci klientów?

Tak się składa, że jest na to naprawdę sporo sposobów! Twoją rolą będzie wybrać najlepsze (najlepiej jak najwiecej!) i… działać, wdrażać, sprawdzać :)

Przedstawiony poniżej podział jest mojego autorstwa i nie jest żadną „oficjalną” wytyczną (w ogóle coś takiego nie istnieje!). Ułożyłam tę listę tak by uporządkować pomysły na testowanie w miarę logicznie i ułatwić Ci decyzję, który będzie dla Ciebie najlepszy!


Post powstał dzięki współpracy z ING Bank Śląski, który udostępnił przedsiębiorcom – także przyszłym – narzędzie online do przetestowania pomysłu na biznes. Testuj Pomysł może dać konkretne wskazówki jak ukierunkować swój biznes!

Narzędzie Testuj Pomysł  opiera się na profesjonalnym badaniu rynkowym, na wybranej próbie 120 respondentów, precyzyjnie dobranych pod względem płci, wieku, a nawet regionu. Daje możliwość uzyskania odpowiedzi na pytania, czy pomysł na biznes trafi w gusta przyszłych klientów, czy kupiliby produkt i skorzystali z usługi. Bank bezpłatnie dostarcza przedsiębiorcom wiedzę, na którą dotąd stać było tylko duże firmy.


Jaki to jest DOBRY pomysł?

Na początek dobrze by było gdybyśmy odpowiedzieli sobie właśnie na to fundamentalne pytanie. Pozwoli nam to ustalić jakieś ramy celu, do którego zmierzamy.

Dobry pomysł to taki, który Ci odpowiada i który ma duże szanse okazać się opłacalnym.

Co to znaczy, że ma Ci odpowiadać? Przede wszystkim dobry pomysł na biznes powinien być zgodny z Tobą i z Twoim stylem życia. Rozwijając go i wprowadzając plan w życie spędzisz nad nim długie i często trudne godziny. Żeby go nie zarzucić przy pierwszej trudności musisz być do niego naprawdę jak najbardziej przekonanym, a on musi być jak najbardziej dopasowanym do Ciebie.

Dopasowany biznes:

  • jest zgodny z Twoim stylem życia,
  • lubisz nad nim pracować,
  • korzysta z Twoich mocnych stron,
  • generuje jak najmniej stresów,
  • „widzisz się” w nim w przyszłości,
  • odpowiada Twojej osobowości i pasuje do temperamentu.

Co to znaczy, że biznes ma się opłacać? Muszą być klienci chętni by z niego korzystać. Ma on przynosić odpowiednie zyski. Nie jakiekolwiek, tylko takie które są warte Twojego czasu, umiejętności, wiedzy, doświadczenia i pracy włożonej w rozwijanie firmy. Mówiąc krótko – takie jakie chcesz!

Jak sprawdzić czy Twój pomysł na biznes jest dobry?

Sprawdź „na sucho”

… czyli przy pomocy narzędzi teoretycznych!

Lista oczekujących

…to najprostszy sposób, by zbadać zainteresowanie Twoim przyszłym produktem lub usługą. Dzięki temu narzędziu właściwie od razu możesz wyciągnąć pierwsze wnioski odnośnie tego czy warto inwestować w ten pomysł czas, siły i pieniądze, bo zobaczysz czy do listy dołączają tłumy czy…nie.

Taką listę możesz przygotować od razu używając narzędzi do budowania listy mailingowej np. MailerLite czy GetResponse.

Ankieta

… to dobry sposób na skonsultowanie pomysłu z przyszłymi klientami. Trzeba jednak zwrócić uwagę na jedną ważną sprawę – unikaj pytania o zdanie osób, które nie są bezpośrednio zainteresowane Twoją ofertą.

Postaraj się udostępniać ankietę osobom, które w jak największym stopniu odpowiadają profilowi Twojego klienta idealnego! W ten sposób ominiesz największą wadę tego rozwiązania – to, że łatwo trafić na niereprezentatywną grupę odbiorców.

Skorzystaj z narzędzia „Testuj pomysł” od ING

… jak tylko odnajdziesz pomysł na swój biznes możesz go od razu przetestować? ING inspiruje do postawienia pierwszego kroku w biznesie i udostępnia darmowe narzędzie do badania rynku – „Testuj Pomysł”!

Omija ono poważną wadę ankiety – możesz skierować badanie do wybranej przez Ciebie grupy odbiorców.

Jak to działa? Wchodzisz na stronę i przedstawiasz swoją firmę w formie krótkiego opisu lub filmu. Wybierasz do jakiej grupy demograficznej ma być skierowane badanie (płeć, wiek, lokalizacja). W następnym kroku tworzysz od 3 do 5 pytań, które mają pomóc Ci ukierunkować swój biznes oraz 3 do 5 alternatywnych odpowiedzi. Następnie ankieta wysyłana jest do 120 respondentów i maksymalnie do 7 dni otrzymujesz na maila wyniki badania. Voila!

>> Kliknij by przetestować pomysł! <<

Dzięki temu możesz się dowiedzieć czy pomysł na biznes trafi w gusta przyszłych klientów, czy kupiliby produkt i skorzystali z usługi.

Przetestuj w działaniu

Stwórz MVP

Czyli minimum viable product. To termin z branży startupowej oznaczający taką wersję Twojego produktu/usługi, która jest maksymalnie okrojona z wszystkich „bajerów”, udogodnień i bonusów. W ten sposób testujesz czy są chętni na główną funkcjonalność Twojego produktu i później rozwijasz go zgodnie z życzeniami i zapotrzebowaniem ze strony klientów.

Ta forma testów wymaga stworzenia już pewnego prototypu produktu czy usługi, więc jest dość wymagająca, ale daje możliwie najdokładniejszy rezultat. Plus – MVP możesz już sprzedawać, więc jeśli testy pójdą po Twojej myśli, firma zacznie generować pierwsze przychody!

Zaoferuj coś pokrewnego

Jeśli nie masz budżetu albo czasu na stworzenie MVP namawiam Cię na odrobinę kreatywności w Twoim modelu biznesowym.

Powiedzmy, że chcesz sprzedawać produkt, którego wytworzenie wymaga inwestycji. Jeśli chcesz zbadać czy warto zaryzykować i ponieść na starcie ten koszt, możesz spróbować sprzedać podobny produkt (lub wręcz usługę!), której koszt wytworzenia jest zdecydowanie mniejszy.

Na przykład zamiast tworzenia kursu online najpierw przeprowadź webinar albo wydaj eBooka. Zamiast tworzyć innowacyjny produkt – powiedzmy jakiś gadżet rowerowy, najpierw załóż bloga dla wielbicieli takich akcesoriów i zobacz czy będziesz w stanie do nich dotrzeć. I tak dalej.

Jeśli zdecydujesz się na to rozwiązanie pamiętaj by Twój produkt pokrewny był skierowany do dokładnie tej samej grupy odbiorców!


To tylko kilka możliwych pomysłów na to jak możesz przetestować pomysł na biznes zanim ruszysz pełną parą z jego realizacją. W żadnej mierze nie jest to katalog zamknięty, bo w tej kwestii ogranicza Cię tylko Twoja kreatywność!

I jeśli chcesz znać moje zdanie, to uważam, że totalnie warto ponieść trud przejścia przez tych kilku dodatkowych działań związanych z testowaniem. Mogą Ci one zaoszczędzić późniejszego rozczarowania z kategorii „mam produkt/usługę, którego nikt nie chce”. A uwierz mi, wiem co mówię bo tam byłam :) Ale to temat na zupełnie osobny post!

Masz już swój biznesplan?

Już ponad 4 200 zapisało się na newsletter i korzysta z bonusowych materiałów!

Dołącz do nich i ściągnij darmowy jednostronicowy biznesplan. Zacznij realizować swój pomysł od zaraz :)

Chcę zapisać się do newslettera, a co za tym idzie wyrażam zgodę na przesyłanie na mój adres e-mail informacji o nowościach, promocjach, produktach i usługach związanych z blogiem kasiapszonicka.pl.

I will never give away, trade or sell your email address. You can unsubscribe at any time.